WYDANIE ONLINE

Od 2017 r. pracodawcy zatrudniający od 20 do 49 pracowników nie muszą już mieć regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania (chyba, że zażądają ich związki). Przy czym, wprowadzone wcześniej regulaminy nadal obowiązują u takich pracodawców. Można wprawdzie je cofnąć (co potwierdza niedawne stanowisko ministerstwa), ale czy na pewno jest to korzystne? Regulamin pracy może być przecież dobrym narzędziem kształtowania polityki kadrowej w firmie, porządkowania wielu procesów i eliminowania konfliktów. Sprawdź, jakie zapisy pomogłyby osiągnąć te cele.

czytaj więcej »

Dotychczas gdy płatnik składek nie przekazał informacji ZUS IWA lub podał w niej nieprawdziwe dane, w efekcie czego nastąpiło zaniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, ZUS podwyższał tę stopę procentową. Od 1 kwietnia 2017 r. obowiązują jednak łagodniejsze reguły ustalania „karnej” stopy procentowej w przypadku składki wypadkowej.

czytaj więcej »

Nowe rozwiązania (jeśli zostaną przyjęte, będą obowiązywać już od czerwca 2017 r.) mają służyć uporządkowaniu rynku pracy tymczasowej oraz zabezpieczeniu interesów i praw pracowników tymczasowych. Coraz częściej pojawiają się bowiem informacje o nadużywaniu tej formy zatrudnienia oraz nieprzestrzeganiu praw pracowniczych.

czytaj więcej »

Bez badań lekarskich żaden pracownik nie może rozpocząć pracy ani jej kontynuować. Chociaż wszystkie czynności z tym związane pracodawca powierza wyspecjalizowanym ośrodkom medycyny pracy, nie zwalnia go to jednak z pewnych obowiązków w tym zakresie. Duża waga, jaką przykłada się do bezpieczeństwa i higieny pracy, nakłada na pracodawcę powinność dbałości o zdrowie pracowników. Przykładowo – musi on kontrolować czy, mimo że badania są formalnie ważne, nie należy skontrolować stanu zdrowia pracownika ponownie.

czytaj więcej »

Pracodawca zawarł z pracownikiem umowę na okres próbny od 1 września do 30 listopada 2015 r. Następnie strony zawarły umowę o pracę na czas określony, która zakończyła się z 30 listopada 2016 r. Od 1 grudnia 2016 r. pracownik zatrudniony jest na czas nieokreślony. Jak wykazać w świadectwie pracy urlop za umowę zakończoną w 2016 r.?

czytaj więcej »

Możemy zawrzeć z pracownikiem kolejną, równoległą umowę o pracę, ale praca wykonywana w jej ramach musi być różna od tej z dotychczasowej umowy. W przypadku gdy będą to obok siebie dwie umowy na czas określony, których okresy trwania całkowicie lub częściowo się pokrywają, pojawiają się wątpliwości w zakresie uwzględniania umowy równoległej w limicie zatrudnienia terminowego. Przepisy takiej sytuacji nie rozstrzygają. A co na to ministerstwo pracy?

czytaj więcej »

24 lutego br. przyjęto zmiany do ustawy o PIT. Jeśli pracownik uzyskuje dochody wyłącznie od pracodawcy, może do 15 kwietnia złożyć urzędowi skarbowemu wniosek o sporządzenie rocznego rozliczenia PIT, wraz ze wskazaniem adresu poczty elektronicznej, na który ma zostać przekazana informacja o jego sporządzeniu. Również w przypadku, gdy odlicza ulgi podatkowe i chce przekazać 1% podatku.

czytaj więcej »