W instytucji kultury można ustanowić premię regulaminową

Pytanie: Czy w regulaminie wynagradzania pracowników instytucji kultury może być zapis o premii regulaminowej jako dodatkowym składniku wynagradzania (zaznaczam, że będą to premie miesięczne)? Czy organizator ma wpływ na istnienie takiego zapisu? Czy musimy dochować wszelkich warunków przewidzianych przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego?

Stanowiska samorządowe muszą odpowiadać określonym w przepisach

Pytanie: Pracodawca samorządowy chce utworzyć stanowisko pełnomocnika ds. energetyki i awansować na nie długoletniego pracownika (obecnie inspektora). Jak prawidłowo określić wymagania kwalifikacyjne w regulaminie wynagradzania, skoro typowany pracownik nie ma wykształcenia wyższego? Czy mogę w wymaganiach kwalifikacyjnych umieścić to stanowisko w kategorii stanowisk urzędniczych powyżej inspektora, ale wskazać 2 rodzaje wymagań – np. wyższe z 2-letnim doświadczeniem lub średnie z 5-letnim doświadczeniem? Czy tworząc regulamin wynagradzania, pracodawca ma pełną swobodę na tworzenie stanowisk i określanie ich wymagań, a także widełek płacowych dopasowanych do konkretnych zmian w regulaminie organizacyjnym?

Pracownik złożył wypowiedzenie – nie trzeba tego potwierdzać

Pytanie: Pracownica złożyła 3-miesięczne wypowiedzenie umowy na czas nieokreślony. Pracownik działu kadr przyjął to wypowiedzenie, wpisał datownikiem datę i się podpisał. Pracownica nie chciała potwierdzenia przyjęcia dokumentu. Czy pracodawca – prezes jest zobowiązany pisemnie akceptować to wypowiedzenie lub na piśmie się do niego ustosunkowywać, czy należy uznać, że z dniem złożenia wypowiedzenia rozpoczyna się jego bieg i nie są potrzebne żadne zabiegi prawne? Następnie pracownica po 3 dniach zwróciła się ustnie do prezesa z prośbą o wycofanie podania. Czy prezes musi się do tej prośby ustosunkowywać na piśmie, czy może zgodzić się na wycofanie wypowiedzenia lub nie – utrzymując wypowiedzenie w mocy – bez uzasadnienia pisemnego czy też ustnego?

Pracodawcą osoby pełniącej funkcję burmistrza jest gmina

Pytanie: W naszej jednostce będą ponowne wybory na burmistrza. Do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego burmistrza funkcję tę będzie pełnić osoba wyznaczona przez premiera. Czy my jako urząd gminy zawieramy umowę o pracę z osobą pełniącą funkcję burmistrza i jaką stosujemy w stosunku do niej ustawę oraz rozporządzenie co do zasad wynagradzania?

Godzin pracy nie ewidencjonuje się osobom „zadaniowym” i kierującym zakładem

PIP postuluje, aby pracodawca miał obowiązek rejestrowania godzin rozpoczynania i kończenia pracy. Jednak na razie przepisy nakazują rejestrować liczbę godzin pracy w poszczególnych dniach  (w tym godzin nadliczbowych), bez konieczności odnotowywania godzin rozpoczynania i kończenia dniówki roboczej. A i to nie wszystkim pracownikom. Na przykład osobom, które pracują w systemie zadaniowym albo pobierają ryczałt za nadgodziny czy pracę nocną, rejestruje się tylko dni pracy i nieobecności, ale godzin pracy – już nie.

Wymiar czasu pracy w 2015 roku: 252 dni i 2016 godzin do zaplanowania

W 2015 roku pracownicy mają do przepracowania 2016 godzin. O tym, jak będą one rozplanowane w poszczególnych miesiącach, decydują pracodawcy. Aby prawidłowo zaplanować czas pracy pracowników, w pierwszej kolejności trzeba ustalić obowiązujący wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

W 2015 roku zostają obowiązkowe dla budżetówki wpłaty na PFRON

Zmiana, która w 2015 roku miała znieść ten obowiązek, została uchylona. Jeżeli pracodawca ze sfery budżetowej nie osiąga co najmniej 6 proc. wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, nadal musi dokonywać wpłat na PFRON.

RPO: Samorządowcy powinni dostawać dodatki za nadgodziny

Zdaniem Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Ireny Lipowicz obecne regulacje pozbawiające pracowników sfery budżetowej dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych są niezgodne z Europejską Kartą Społeczną.