Wdrażanie PPK w 2020 roku : 9 pytań z praktyki

Firmy prywatne zatrudniające co najmniej 50 i co najmniej 20 pracowników muszą do 27 października br. zawrzeć umowę o zarządzanie PPK, a do 10 listopada – umowę o prowadzenie PPK. Zaś wkrótce potem zaczną przekazywać pierwsze wpłaty na PPK. Jak rozumieć te terminy? A jeśli któregoś nie dotrzymamy? Kiedy wpłacamy środki na PPK w różnych przypadkach? Co w sytuacji, gdy pracownik przed momentem wypłaty zadeklaruje, że nie chce oszczędzać w PPK? Oto 9 pytań i odpowiedzi, jakie mogą wystąpić przy wdrażaniu PPK. Sprawdź rozwiązania i uniknij kosztownych błędów.

Świadczenia pracownicze, a PIT i składki – przykłady z praktyki

W większości świadczenia na rzecz pracowników są zwolnione z podatku dochodowego. Część z nich stanowi przychód objęty zwolnieniem od podatku, natomiast są też przypadki, gdy wcale nie można mówić o przychodzie pracownika. Sprawdź to wszystko – na przykładach.

Komu można dać dostęp do danych z akt osobowych i dokumentacji pracownika?

Pytanie: Komu możemy udostępniać akta osobowe pracowników, a zwłaszcza jakie dokumenty może HR pokazywać bhp-owcowi czy osobie przeprowadzającej audyt zewnętrzny? Np. czy można im udostępnić wszystkie dokumenty z akt i innej dokumentacji pracowniczej? Czy tylko niektóre?

Jakie obowiązki ma pracodawca wdrażający PPK?

Pracodawcy tzw. II i III kohorty (czyli zatrudniający co najmniej 50 osób i zatrudniający co najmniej 20 osób) obecnie wdrażają PPK. Wiąże się z tym wiele obowiązków. Są wśród nich obowiązki „startowe” oraz cykliczne. Wiele z nich to obowiązki informacyjne – polegające na powiadomieniu pracownika o określonych kwestiach. Jak nie zapomnieć o żadnym z obowiązków? Jaki jest termin na ich realizację? Oto praktyczna ściągawka.

Jak wprowadzać przerywany czas pracy i komu może on się przydać?

Mogą się zdarzyć przypadki, gdy praca potrzebna jest np. przez jakiś czas rano, a potem dopiero późnym popołudniem. Wówczas nie wystarczą „zwykłe” systemy czasu pracy, zakładające ciągły bieg czasu pracy od rozpoczęcia pracy do jej zakończenia. Z kolei stałe zlecanie nadgodzin jest wykluczone, a zresztą wiązałoby się z dużymi kosztami. Co wówczas robić? Czasami wystarczy wprowadzenie 1-godzinnej przerwy niewliczanej do czasu pracy. Jeśli jednak 1-godzinna przerwa to za mało, pracodawcy pozostaje wprowadzenie przerywanego czasu pracy. Sprawdź, jak to zrobić, jak planować czas pracy w takim systemie i czy system ten może się opłacić Twojemu pracodawcy.