Pracodawcy zatrudniający młodocianych będą mogli ubiegać się o zwiększoną refundację płac

Ministerstwo pracy planuje podwyższenie od września br. stawek wynagrodzenia, jakie przysługuje pracownikowi młodocianemu odbywającemu przygotowanie zawodowe w formie nauki zawodu. Pracodawcy uzyskają w ten sposób możliwość większej refundacji płac osób młodocianych.

PPK – kolejna nowelizacja przed startem programów w lipcu

Nowelizacja ustawy o PPK z 16 maja br. ma dalej uprościć system. Ujednolica ona m.in. okresy zawierania umów o prowadzenie PPK w przypadku osób przebywających na urlopach związanych z rodzicielstwem z terminami, które obowiązują w przypadku pozostałych osób zatrudnionych. Poznaj szczegóły wprowadzanych zmian.

Ministerstwo pracy: żądania urzędu pracy o doprecyzowanie świadectwa pracy nie są uzasadnione

Do pracodawców zwracają się byli pracownicy – po kontakcie z urzędem pracy – z prośbą o korektę wystawionego świadectwa pracy. Chodzi o bardziej szczegółowe określenie podstawy prawnej rozwiązania umowy o pracę, określonej w wystawionym pracownikowi świadectwie, w sytuacji gdy do ustania stosunku pracy doszło z przyczyn niedotyczących pracownika,  na mocy tzw. ustawy o zwolnieniach grupowych. Do wniosków PUP w tym zakresie odniosło się ministerstwo pracy.

Badanie trzeźwości pracowników po zmianach z 4 maja 2019 r.

Czy po nowelizacji Kodeksu pracy w związku ze zmianami w zakresie RODO, które obowiązują od 4 maja br., pracodawcy mogą prowadzić wyrywkowe kontrole trzeźwości pracowników? Dane osobowe uzyskiwane podczas takiego badania dotyczą bowiem stanu zdrowia pracownika i są danymi wrażliwymi.

Jeden pracownik, dwa stanowiska – czy zmieścić to w jednej umowie, czy zawrzeć drugą? Co z aktami?

Jeśli pracownik ma dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą, to – jak się wydaje – może dla obu tych umów prowadzić wspólną dokumentację pracowniczą. Ale pod jednym warunkiem – że obie umowy mają ten sam okres przechowywania akt. Jeśli zaś jedną umowę zawarto przed, a drugą po 1 stycznia 2019 r. to zasadniczo (jeśli nie przejdziemy z całą dokumentacją na nowe okresy) trzeba będzie założyć osobne akta dla obu etatów – bo okresy przechowywania zawartych w nich dokumentów będą różne. Może więc lepiej dać drugie stanowisko w ramach tej samej umowy o pracę? Które rozwiązanie jest właściwe i bardziej się opłaca? Jakie są wówczas obowiązki stron? Sprawdź.