WYDANIE ONLINE

Mogą się zdarzyć przypadki, gdy praca potrzebna jest np. przez jakiś czas rano, a potem dopiero późnym popołudniem. Wówczas nie wystarczą „zwykłe” systemy czasu pracy, zakładające ciągły bieg czasu pracy od rozpoczęcia pracy do jej zakończenia. Z kolei stałe zlecanie nadgodzin jest wykluczone, a zresztą wiązałoby się z dużymi kosztami. Co wówczas robić? Czasami wystarczy wprowadzenie 1-godzinnej przerwy niewliczanej do czasu pracy. Jeśli jednak 1-godzinna przerwa to za mało, pracodawcy pozostaje wprowadzenie przerywanego czasu pracy. Sprawdź, jak to zrobić, jak planować czas pracy w takim systemie i czy system ten może się opłacić Twojemu pracodawcy.

czytaj więcej »

Pracodawcy tzw. II i III kohorty (czyli zatrudniający co najmniej 50 osób i zatrudniający co najmniej 20 osób) obecnie wdrażają PPK. Wiąże się z tym wiele obowiązków. Są wśród nich obowiązki „startowe” oraz cykliczne. Wiele z nich to obowiązki informacyjne – polegające na powiadomieniu pracownika o określonych kwestiach. Jak nie zapomnieć o żadnym z obowiązków? Jaki jest termin na ich realizację? Oto praktyczna ściągawka.

czytaj więcej »

Pytanie: Komu możemy udostępniać akta osobowe pracowników, a zwłaszcza jakie dokumenty może HR pokazywać bhp-owcowi czy osobie przeprowadzającej audyt zewnętrzny? Np. czy można im udostępnić wszystkie dokumenty z akt i innej dokumentacji pracowniczej? Czy tylko niektóre?

czytaj więcej »

W większości świadczenia na rzecz pracowników są zwolnione z podatku dochodowego. Część z nich stanowi przychód objęty zwolnieniem od podatku, natomiast są też przypadki, gdy wcale nie można mówić o przychodzie pracownika. Sprawdź to wszystko – na przykładach.

czytaj więcej »

Firmy prywatne zatrudniające co najmniej 50 i co najmniej 20 pracowników muszą do 27 października br. zawrzeć umowę o zarządzanie PPK, a do 10 listopada – umowę o prowadzenie PPK. Zaś wkrótce potem zaczną przekazywać pierwsze wpłaty na PPK. Jak rozumieć te terminy? A jeśli któregoś nie dotrzymamy? Kiedy wpłacamy środki na PPK w różnych przypadkach? Co w sytuacji, gdy pracownik przed momentem wypłaty zadeklaruje, że nie chce oszczędzać w PPK? Oto 9 pytań i odpowiedzi, jakie mogą wystąpić przy wdrażaniu PPK. Sprawdź rozwiązania i uniknij kosztownych błędów.

czytaj więcej »

Jak zapowiada MRPiPS, z Kodeksu pracy zniknie telepraca, a zastąpią ją regulacje dotyczące pracy zdalnej. Ministerstwo chce, aby praca zdalna była stosowana w oparciu o rozwiązania określone w porozumieniu zawieranym przez pracodawcę z zatrudnionymi. W takim porozumieniu możliwe byłoby uzgodnienie zasad rekompensaty kosztów pracy świadczonej poza firmą.

czytaj więcej »

Pracodawca nie będzie odpowiadał za bhp pracowników zdalnych? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało wstępną wersję projektu zmian w Kodeksie pracy, która zawiera nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej. Likwidacja telepracy i zastąpienie jej pracą zdalną, umożliwienie pracy zdalnej tylko za zgodą pracownika czy wyłączenie odpowiedzialności pracodawcy za bezpieczeństwo pracowników zdalnych – to tylko kilka zmian zaproponowanych w pierwszym projekcie uregulowania pracy zdalnej. Planowane rozwiązania komentuje Ewa Gawrysiak, ekspert Koalicji Bezpieczni w Pracy.

czytaj więcej »

Jeśli mamy pracowników, wobec których nie skorzystaliśmy dotąd z możliwości antykryzysowego zmniejszenia etatu połączonego z pobraniem dofinansowania (a spełniamy ustawowe wymogi), wciąż mamy szansę z tego skorzystać. Nowelizacja ustawy antykryzysowej znacznie przedłużyła końcowy termin. Sprawdź szczegóły.

czytaj więcej »

ZUS poinformował, że zdejmie z przedsiębiorców i pracodawców obowiązki związane z rozliczaniem składek ubezpieczeniowych. Odpowiedzialność za te rozliczenia ma wziąć na siebie. Chce w ten sposób zapobiec błędom w ustalaniu podstawy wymiaru składek, a także przyspieszyć przyznawanie zasiłków, emerytur i rent.

czytaj więcej »

Tarcza antykryzysowa umożliwiła obniżenie wymiaru etatów i wynagrodzeń pracownikom. Niestety niektóre z nowych rozwiązań poskutkowały niższą wysokością świadczeń chorobowych. Na mocy nowych przepisów podstawa wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego nie uwzględnia już zmiany wymiaru czasu pracy wynikającej z ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Nowe przepisy zaczynają obowiązywać aż w 3 różnych terminach. Sprawdź szczegóły na praktycznym przykładzie.

czytaj więcej »

Specjalistyczne przepisy (tarcze antykryzysowe), jakie wprowadzono na czas epidemii, nie są jedynymi, które dają pracodawcy uprawnienie do ograniczenia przywilejów pracowników. Kodeks pracy także zawiera rozwiązania, z których pracodawca może skorzystać w gorszym dla jego firmy okresie. Chodzi tu o regulacje umożliwiające zawieszenie stosowania niektórych przepisów prawa pracy obowiązujących w danej firmie.

czytaj więcej »